Hej Ola Sundgren
Du är styrelseordförande i Vänerhamn AB:s styrelse.
Vad innebär det?
Jag tycker att det viktigaste för mig är att förstå och stödja den strategiska utvecklingen för verksamheten. Alla styrelsemedlemmar har egentligen samma uppgift men som ordförande har jag dessutom ett särskilt ansvar att leda styrelsearbetet och ha en löpande dialog med VD.
Hur och när kom du till Vänerhamns styrelse?
Jag är utsedd av Vänerhamns största ägare, Karlstad kommun, och har varit styrelseordförande sedan 2019
Vad är det bästa med ditt uppdrag?
Vänerhamn och Vänersjöfarten är centrala delar i logistiksystemet för basindustrin i ett stort geografiskt område från Dalarna, Bergslagen och Skaraslätten till västra Värmland. Samhällsekonomiskt och miljömässigt är det oslagbart att bedriva sjöfrakt och det är många aktuella frågor som berör verksamheten. Stabila försörjningskedjor, krisberedskap, grön omställning och näringslivets konkurrenskraft är exempel där Vänerhamn spelar en viktig roll och det är såklart väldigt stimulerande att vara en del av lösningen på aktuella samhällsfrågor.
Vad är det bästa med Vänerhamn?
Det är en välskött verksamhet som ständigt är beredd till förändring och förnyelse för att motsvara kundernas förväntningar. Organisationen har kompetenta medarbetare i alla led som gör stor nytta för hela regionen utan behov av att stå i rampljuset och det finns en ödmjukhet i det som jag tycker är tilltalande.
Ägarnas gemensamma kraft och beslutsamhet för att stärka näringslivet i regionen genom ett gemensamt bolag som säkrar konkurrenskraft och neutral tillgång till terminal- och hamntjänster för alla aktörer tycker jag är inspirerande och ett tydligt tecken på hur viktig verksamheten är.
Vilka utmaningar står styrelsen och Vänerhamn inför 2024?”
På kort sikt är det mycket osäkerhet kring konjunkturläge, kostnadsutveckling och godsflöden men jag blickar gärna lite längre än 2024 och konstaterar att vi haft en bra utveckling under flera år och att slussfrågan till slut utvecklats positivt vilket ger framåtanda för alla aktörer kring Vänersjöfarten. Vi förväntar oss att den positiva utvecklingen fortsätter även om det naturligtvis inte är linjärt över konjunkturcyklerna. Utmaningarna på lång sikt är rikspolitikens bristande näringslivsintresse och oförmåga att skapa förutsättningar för investeringsbeslut hos aktörerna kring Vänersjöfarten. Det finns tyvärr många exempel med Sjöfartsverkets orimliga avgifter, brist på modernisering och styvmoderliga behandling av insjö- och närsjöfarten, den långdragna hanteringen av slussfrågan, tillgång till farleder och prioritet i Göta älv förbi Göteborgs alla broprojekt. Ägarna till Vänerhamn riskerar på sikt en ohållbar situation när de ska hantera stora investeringar i anläggningar samtidigt som staten löpande försämrar förutsättningarna för att bedriva verksamheten.
Vänerhamn är en av kuggarna i logistiksystemet men kan inte själva skapa nya affärer eller förändra förutsättningar för branschen, därför är det viktigt att samverka med andra för att vår verksamhet ska ha rätt förutsättningar på sikt och det är en viktig fråga för styrelsen att vi klarar den uppgiften.