Malmtrafiken tätnar i Vänersborgs hamn

Efter år av ”lågtryck” har malmhanteringen i Vänersborgs hamn tagit ny fart. Bakom ökningen ligger nya transportupplägg och ett ökat världsmarknadssug efter ferrolegeringar där Vargön Alloys, Vänerhamns huvudkund i Vänersborg, tillhör världsledarna.

Den malm som nu trafikerar hamnen har färdats långt. På tåg och därefter båt har den tagit sig hela vägen från Aktyubinsk i Kazakstan, via Östersjön och Göta älv, till kajen i Vänersborg.

Vänerhamn och Vargön Alloys har en lång historia tillsammans. Under decennier har malm från gruvor världen över – liksom slutprodukter från Vargön Alloys – passerat in och ut ur hamninloppet.

– Vargön använde hamnen här nere redan innan Vänerhamn tog över driften 1994, berättar Tobias Häggfalk, Vänerhamns marknads- och försäljningschef. Relationen har därefter utvecklats vidare.

Vargön Alloys är en av Europas största leverantörer av ferrolegeringar. Företaget tillverkar årligen i runda tal 1 miljon ton ferrokrom för stålverk över hela världen.

– Legeringarna används för att ge stålet hårdhet och motståndskraft mot korrosion, berättar Pia Löfquist, inköpare på Vargön Alloys. Vi tar emot malm från gruvor runt om i världen och förvandlar den till olika typer av ferrokrom.

Den malm som sedan i våras anlöper Vänersborgs hamn är krommalm med ursprung i Kazakstan.

– Fram till nyligen köpte vi vår krommalm enbart från turkiska gruvor, fortsätter Pia Löfquist. Det har fallit sig naturligt genom att vi har turkiska ägare. Sedan Yildirim, vår ägare, för en tid sedan förvärvade en gruva i Kazakstanska Aktyubinsk, har vi tagit delar av vårt behov härifrån.

Malmen lastas på tåg i Kazakstan och transporteras därifrån hela vägen till ryska Ust-Luga, sydväst om St Petersburg. Här omlastas den till båt. Under en resa på 4-5 dygn tar sig därefter båtarna via Östersjön, runt Sveriges sydspets, genom Kattegatt upp till Göteborg. Färden rundas av i lugnare vatten uppför Göta älv innan fartygen når sin slutdestination Vänersborg.

 

 

Under några år reducerades malmtrafiken i hamnen till en lägre nivå.

– Det här berodde inte på att verksamheten gick dåligt eller att Vänerhamn misskötte sig, berättar Pia Löfquist. Minskningen hade andra skäl. När vi fick nya ägare fann vi en bättre logistik i större båtar som dessvärre inte tog sig upp via Göta älv. Alternativet blev då anlöp via Byfjorden till Uddevalla hamn.

När malmen nu istället hämtas från Kazakstan blir förutsättningarna annorlunda. Fraktvolymerna per frakttillfälle blir mindre och passar utmärkt för den fartygsstorlek som tar sig upp via Göta älv.

– Lossning i Vänersborg underlättar naturligtvis för oss genom att det blir så nära, konstaterar Pia Löfquist.

Under 2017 har nära 48 000 ton kazakstansk malm hanterats i Vänersborg.

– Varje fartyg lastar närmare 4 000 ton, berättar Vänerhamns Sonny Karlsson som är den som står för de löpande kontakterna med Vargön. Så här långt har 12 fartyg klarats av och vi räknar med ytterligare ett mellan jul och nyår.

 

 

Malmen har hög densitet vilket ställer speciella krav på hanteringen.

– Tyngden i materialet frestar på både lyftoch lastfordon och vi får vara vaksamma på hur mycket som läggs på både skopan och väntande bilar, berättar Sonny Karlsson. En fartygslast av malm fördelas idag på 105-110 lastbilar.

Både Vänerhamn och Vargön Alloys tror på en bra fortsättning.

– Vi ser inga tecken på att volymerna kommer att minska, även om vi inte kan ge några exakta prognoser, säger Pia Löfquist.

Optimismen delas av Vänerhamn som hoppas och tror på ett bra 2018. Sonny Karlsson och hans kollegor är också positiva till Vargön Alloys som kund.

– Vargön är inte bara en stor kund, sammanfattar Sonny. Det är också en smidig kund som är lätt att samarbeta med. Efter så många år kan vi materialet och, framförallt, vi kan varandra.